Groen rijden is in Nederland op extreme wijze afhankelijk van fiscale prikkels. Als de overheid de aanschaf van auto’s met een lage CO2-uitstoot promoot met fiscale prikkels, dan slaan Nederlanders graag elektrische en hybride auto’s in. Gaat de subsidiekraan dicht, dan is dat direct te zien in de verkopen van schone auto’s.
Vooral de markt voor leaserijders is gevoelig voor fiscale prikkels. Sinds 1 januari 2017 zijn de regels voor leaserijders verder aangescherpt. Er zijn nog maar twee categorieën voor de bijtelling – dat wil zeggen: het percentage van de cataloguswaarde van een leaseauto dat je moet optellen bij je inkomen.
Alleen bij aankoop van een volledig elektrische auto kun je nog gebruikmaken van een verlaagde bijtelling van 4 procent. Voor alle overige auto’s geldt een tarief van 22 procent. De speciale bijtelllingscategorie van 15 procent voor plug-in hybrides is verdwenen.
Laatste verkooppiek plug-in hybride
Uit detailcijfers over de autoverkopen over 2016 blijkt dat de invoering van nieuwe fiscale regels opnieuw tot een fiscaal gedreven verkooppiek (registraties) heeft geleid afgelopen december. Dat is te zien in onderstaande grafiek, samengesteld voor Business Insider Nederland door databureau Statista.
De grafiek toont de maandelijkse verkopen van volledig elektrisch aangedreven auto’s en plug-in hybrides (auto’s met een verbrandingsmotor en een elektrische motor die via een stekker geladen kan worden).
Te zien is dat de verkopen gedurende het jaar schommelen tussen de 1,5 en iets meer dan 5 procent van de totale autoverkopen - met uitzondering van november en december.
In de laatste twee maanden van 2016 lagen de verkopen van elektrische auto's en plug-in hybrides op respectievelijk, 7,4 procent en 31,6 procent van de totale autoverkopen.
Uit aanvullende data van de Europese branchevereniging Acea blijkt dat in het slotkwartaal van 2016 vooral plug-in hybrides populair waren - er werden pakweg 9 plug-in hybrides verkocht op 1 volledig elektrische auto.
Plug-in hybrides konden in 2016 voor het laatst genieten van de speciale bijtellingscategorie voor leaserijders van 15 procent. Met het verdwijnen van die fiscale prikkel, is de aantrekkingskracht van de plug-in hybride meteen ook een stuk kleiner geworden.